Bugetul Sătmarului a fost adoptat.
Judecând după campania mediatică şi de Facebook purtată în ultima săptămână de UDMR în timpul negocierilor pentru bugetul municipiului Satu Mare pe anul 2014, ne aşteptam la o şedinţă de Consiliu Local de-a dreptul furtunoasă, dar se pare că numai gura a fost de ei.
E adevărat că, aşa cum am anunţat în urmă cu două zile, primele puncte eliminate de pe ordinea de zi a şedinţei de joi au fost cele referitoare la despărţirea secţiilor română şi maghiară ale Teatrului de Nord, respectiv mutarea Primăriei Satu Mare în locul extensiei sătmărene a Universităţii Babeş-Bolyai, în fosta cazarmă militară de pe Bulevardul Transilvania, adică s-a dat « la loc comanda » în urma negocierilor ce s-au purtat în ultimele zile între conducerea Primăriei şi reprezentanţii comunităţii maghiare.
De asemenea, majoritatea USL a acceptat şi o bună parte a propunerilor grupului UDMR, între care se numără, de exemplu, întocmirea documentelor necesare pentru a obţine eventuale finanţări în vederea reabilitării faţadelor clădirilor istorice din Centrul Vechi al municipiului Satu Mare sau efectuarea unui studiu în vederea dezvoltării reţelei de piste pentru biciclişti.
Când s-a ajuns, însă, la « cuiul lui Pepelea » pe care s-a făcut mare tam-tam în ultima săptămână, adică amenajarea unui patinoar de 100.000 de euro şi achiziţionarea unei mini-locomotive care ar urma să circule, cu garnitura aferentă, prin Grădina Romei, atunci doar consilierul Butka Gergely s-a abţinut de la vot, în timp ce toţi ceilalţi colegi ai săi din UDMR şi din celelalte formaţiuni politice au ridicat mâinile cu mult elan patriotic local, astfel că proiectul de hotărâre a trecut « ca prin brânză ». Facem aceste precizări pentru cititorii care au dat multe Like-uri pe Facebook la propunerile de buget ale organizaţiei locale a UDMR.
În rest, bugetul municipiului Satu Mare pe anul acesta va fi cam la nivelul celui de anul trecut, ridicându-se la valoarea totală de 109 milioane de lei, doar că împărţirea sumelor se va face « puţin altfel », după cum a precizat city-managerul Dan Băbuţ.
Abia la finalul şedinţei s-a acordat cuvântul şi celor 20 de părinţi şi educatoare de la Grădiniţa Mondiala, nemulţumite că din toamnă nu se vor mai putea face înscrieri la grupa mică, iar instituţia respectivă urmează să se închidă, după toate probabilităţile.
Viceprimarii Marcela Papici şi Radu Roca le-au explicat părinţilor şi educatoarelor că sediul grădiniţei funcţionează într-o clădire ce se află în proprietatea societăţii Mondiala, iar patronul italian solicită o chirie de aproape 200 milioane de lei vechi pe lună pentru a permite funcţionarea grădiniţei în continuare în imobilul respectiv.
În condiţiile în care numărul copiilor înscrişi la Grădiniţa Mondiala scade de la an la an, cheltuirea unor asemenea sume din banii publici nu este justificată şi de aceea se caută soluţii alternative, inclusiv înscrierea copiilor la alte grădiniţe din zonă. Totuşi, primarul Dorel Coica le-a promis celor prezenţi la şedinţă că va încerca să renegocieze chiria cu patronul italian şi să găsească o soluţie acceptabilă pentru toţi cei implicaţi în această problemă.