Finanţele aruncă în aer Codul Fiscal abia intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016: propun ordonanţă de modificare cu 100 de pagini şi 183 de modificări de articole Reviewed by CD on . Ministerul Finanţelor a pus pe circuitul de avizare un proiect de ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului Fiscal abia intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, Ministerul Finanţelor a pus pe circuitul de avizare un proiect de ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului Fiscal abia intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, Rating: 0
Ești aici: Acasă » Articole Recomandate»Finanţele aruncă în aer Codul Fiscal abia intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016: propun ordonanţă de modificare cu 100 de pagini şi 183 de modificări de articole

Finanţele aruncă în aer Codul Fiscal abia intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016: propun ordonanţă de modificare cu 100 de pagini şi 183 de modificări de articole

Finanţele aruncă în aer Codul Fiscal abia intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016: propun ordonanţă de modificare cu 100 de pagini şi 183 de modificări de articole

Ministerul Finanţelor a pus pe circuitul de avizare un proiect de ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului Fiscal abia intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, prin care modifică în mod substanţial apoape 200 de articole din cele 500 ale Codului Fiscal intrat în vigoare prin Legea nr.227 din 8 septembrie 2015.
De la definirea activităţilor dependente/independente, categoriile de venituri supuse impozitării şi până la impozitarea avantajelor în natură- totul din Codul Fiscal actual este schimbat prin proiectul de ordonanţă de urgenţă văzut de Ziarul Financiar, iar consultanţii şi companiile care vor trebui să aplice noua legislaţie o vor lua de la capăt.

Modificare brutală la contribuţia de asigurări sociale: De la 10,5% la angajat şi 15,8% la angajator, la 21,7% doar la angajat

Nu numai definiţiile diverselor categorii de venituri se modifică, ci şi cotele de contribuţii de asigurări sociale de pensii şi de sănătate. Astfel, conform propunerilor la articolul 64 care în actualul Cod Fiscal prevede cotele de impozitare se prevăd următoarele în noul proiect de lege: “ cota pentru contribuţia individuală de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat este de 21,7%”.

În acest moment contribuţia individuală de asigurări sociale este de 10,5% din salariul brut la angajat şi 15,8% din fondul de salarii la angajator pentru condiţii normale de lucru, în total 26,3%.

Conform propunerii, cota totală ar urma să scadă la 21,7% din salariul brut, plătită integral de către salariat, iar angajatorul nu va mai fi obligat să plătească niciun fel de contribuţie socială la condiţii normale de lucru.

Cota de contribuţii a angajatorului va fi de 4,2% din fondul de salarii doar la condiţii deosebite de muncă şi de 8,4% la condiţii speciale de muncă.

Astfel, se prevede:

„Cotele de contribuţii de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat

(1) Cotele de contribuţii de asigurări sociale datorate pentru activităţile dependente desfăşurate în condiţii deosebite, speciale sau în alte condiţii de muncă sunt următoarele:

a) 4,2% contribuţia datorată de angajator pentru condiţii deosebite de muncă;

b) 8,4% contribuţia datorată de angajator pentru condiţii speciale de muncă şi pentru alte condiţii de muncă astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare;

(2) Pentru plătitorii de venituri prevăzuţi la art. 136 alin. (1) lit. b), c) şi d) cota contribuţiei de asigurări sociale este de 21.7%”.

Bulversarea întregului sistem de asigurări sociale va fi rezolvată, cred Finanţele în propunerea lor, prin majorarea imperativă cu 21% a salariului brut lunar de bază pentru toate salariile brute lunare mai mici sau egale cu 5 câştiguri salariale medii brute pe economie.

Pentru restul salariilor, angajatorii vor trebui să le majoreze, conform propunerii legislative cu 2.815 lei.

Astfel, se prevede:

“Art. IV. – În scopul neutralizării efectelor majorării cotelor de contribuţie de asigurări sociale individuală şi contribuţie de asigurări sociale de sănătate individuală, datorate de persoanele fizice, ca urmare a includerii contribuţiilor sociale obligatorii datorate de angajatori, se introduce următoarea măsură tranzitorie:

(1) În scopul asigurării aceluiaşi venit net pentru angajat, dar şi a pastrării nivelului costului total cu salariile pentru angajator, începand cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, salariul de bază brut lunar aferente contractelor individuale de muncă, raporturilor de serviciu, actelor de detaşare sau a statutelor speciale prevăzute de lege, aflate in derulare se modifică dupa cum urmează:

(a) pentru salariile de bază brute lunare mai mici sau egale cu 5 câştiguri salariale medii brute pe economie, salariul brut lunar de bază se majorează cu 21%. Procentul de 21% reprezintă suma contribuţiilor angajatorului la fondul de asigurări sociale şi fondul de asigurări sociale de sănătate datorate de angajator până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă;

(b) pentru salariile de bază brute lunare mai mari decât 5 câştiguri salariale medii pe economie, salariul brut lunar de bază se majorează cu 2.815 lei. Suma de 2.815 lei este egală cu suma dintre contribuţiile angajatorului la fondul de asigurări sociale şi fondul de asigurări sociale de sănătate datorate de angajator până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, calculate pentru echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, luând în calcul că salariul mediu brut pentru 2016 este de 2.681lei.

(2) Nerespectarea de catre angajator a prevederilor alin. (1) se sanctionează cu amendă egală cu dublul diferenţelor constatate în minus de către organul fiscal.”

Majorarea salariilor brute în scopul menţinerii salariului net va trebui să fie făcută de orice angajator, fie acesta de stat sau privat. Este pentru prima dată când statul intervine asupra deciziei de modificare a salariilor angajaţiilor de către un angajator privat.

Ce se schimbă la nivelul definirii veniturilor din activităţi independente

Conform noului proiect, activitatea independentă va fi definită în felul următor.

La articolul 7, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:

”3. activitate independentă – orice activitate desfăşurată de către o persoană fizică în scopul obţinerii de venituri, care îndeplineşte cel puţin 3 dintre următoarele criterii:

3.1. persoana fizică dispune de libertatea de alegere a locului şi a modului de desfăşurare a activităţii, precum şi a programului de lucru;

3.2. persoana fizică dispune de libertatea de a desfăşura activitatea pentru mai mulţi clienţi;

3.3. riscurile inerente activităţii sunt asumate de către persoana fizică ce desfăşoară activitatea;

3.4. activitatea se realizează prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfăşoară;

3.5. persoana fizică dispune de libertatea de a desfăşura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terţe persoane în condiţiile legii;”

Activitatea dependentă va fi definită astfel:

La articolul 7, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

”1. activitate dependentă – activitatea desfasurată în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege, precum si orice altă activitate desfăşurată de o persoană fizică în baza contractelor civile/alte tipuri de contracte prevăzute de lege, care nu îndeplineşte condiţiile pentru a fi considerată activitate independentă.”

Clip to Evernote

Comentează

© 2013 TRANSILVANIA TV Network Mixed By Fabrik

Sus