Program pentru monitorizarea dezvoltării copiilor din grădiniţe
Nivelul de dezvoltare a cinci mii de copii sătmăreni va fi verificat în cadrul unui program de trei ani, iar în caz de nevoie copiii vor participa la terapii pentru a elimina riscul tulburărilor de învăţare şi al dificultăţilor de adaptare la şcoală.
La iniţiativa Primăriei municipiului Satu Mare, începând cu acest an şcolar se va dezvolta proiectul pilot organizat de Asociația Surorilor de Caritate „Sfântul Vicenţiu” prin Centrul „Fericitul Scheffler Janos” în anul şcolar 2013-2014, cu susţinere financiară din partea Primăriei municipiului Satu Mare.
Detalii despre program au fost oferite vineri, în cadrul unei conferinţe de presă, de reprezentanţii instituţiilor responsabile de derularea acesteia, precum şi de partenerii din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean, Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, de primarul Dorel Coica şi consilierul local Maskulik Csaba, susţinător al proiectului.
Iniţial, în cadrul proiectului pilot au fost verificaţi aproape 1.000 de copii din 24 grădiniţe, iar 159 dintre aceştia au fost trimişi la evaluare specifică, care identifică imaturitatea sistemului nervos central. Aceasta a doua evaluare era efectuată de specialiștii Centrului, prin utilizarea unor instrumente și metode speciale, care au demonstrat că în majoritatea cazurilor este vorba într-adevăr de o întârziere în dezvoltare, iar specialiştii au condus şi terapiile necesare în fiecare caz. La majoritatea copiilor terapiile au avut succes după câteva luni.
Recunoscând importanţa programului, conducerea Primăriei Satu Mare a decis extinderea acestuia la toate grădiniţele din municipiu, astfel că în următorii trei ani vor fi cuprinşi în program nu mai puţin de 5.000 de copii, a căror evoluţie va fi monitorizată până în clasele pregătitoare şi chiar până în clasa I din învăţământul şcolar.
În cadrul noului proiect, 80 de educatoare au participat deja la cursuri de specialitate, în lunile trecute au efectuat screening-ul copiilor din grupele mari ale grădiniţelor, iar specialiştii Centrului au început şi terapiile (în mare parte cu caracter preventiv) pentru acei copii la care s-a confirmat prezenţa riscului pentru tulburări ulterioare.
Copiii din grupele mici vor fi evaluaţi în perioada februarie-aprilie ale anului în curs, după perioada de acomodare în grădiniţă. Screening-ul va fi realizat în mod continuu – într-un număr de 11.000 de evaluări – pe parcursul celor 3 ani.
Părinţii, dar şi educatoarele vor fi informate în mod permanent de situaţia şi evoluţia copiilor, unul din rezultatele indirecte ale proiectului fiind tocmai creșterea nivelului de conșientizare a populației referitor la importanța urmăririi dezvoltării copiilor, respectiv a prevenirii timpurii a deficiențelor. Părinţii pot înţelege totodată că deşi copiii lor nu au o tulburare diagnosticată, pot avea un deficit în dezvoltare care necesită o implicare din partea lor.
„Trebuie să învăţăm să acordăm mai multă atenţie şi acelor copii, care nu au tulburări vizibile, dar au o dezvoltare atipică datorită lumii digitale în care trăim. În acest cadru umplut de impulsuri, anumite funcţii nu se dezvoltă din timp, anumite centre ale sistemului nervos nu se maturizează corect – pur şi simplu din cauza că nu sunt nevoiți șă-și utilizeze abilitățile proprii în situații reale. Întârzierea din prezent aduce cu sine întârzieri şi chiar şi deficienţe în viitor. Se rupe lanţul normal al dezvoltării şi se pierde echilibrul. Aceasta are o puternică influenţă asupra dezvoltării. Dar avem mult de lucru şi în colaborarea cu părinţii, care au o serie de nelămuriri, o serie de imagini false asupra acestor fenomene – acesta reiese din discuţiile purtate în cadrul şedinţelor cu părinţii din grădiniţe” – a declarat coordonatorul profesional de la Centrul „Fericitul Scheffler Janos”, Fazekas Brigitta.
La rândul lui, primarul Dorel Coica recomandă, în calitate de medic, responsabilizarea părinţilor pentru urmărirea evoluţiei intelectuale a propriilor copii şi a declarat că va face toate demersurile necesare pentru ca acest program să continue şi după 2017.
Pentru o colaborare mai eficientă, în cadrul proiectului se va constitui un grup de lucru, un staff, alcătuit din reprezentanţii instituţiilor partenere în proiect. Acesta se va reuni periodic pentru a analiza şi discuta evoluţia realizării proiectului. Se doreşte totodată includerea în proiect şi a psihologilor şi logopezilor din diferitele şcoli, pentru transmiterea informaţiilor către specialiştii din instituţiile de învăţământ.