Andreea Paul: În 93% din cazuri elevii de clasa a VIII-a au fost notați greșit la evaluarea națională
Evaluarea Națională 2016 este încă un argument al faptului că sistemul de educație din România este defect. S-a discutat îndelung și degeaba despre programa stufoasă, neadaptată la realitățile Mileniului III, temele de casă care nu lasă copiilor timp să respire, să se joace, și cerințele absurde care îi îndepărtează pe adolescenți de școală, de învățătură. Generații întregi de copii sunt cobai ai unor așa-zise reforme ale învățământului care încep, dar nu se termină, lăsând totul la voia întâmplării.
Ca la orice examen, după afișarea rezultatelor Evaluării Naționale 2016, elevii au avut posibilitatea să depună contestații. În total au fost contestate 6,9% din note. Dintr-un număr total de 306.683 de note, 21.227 au fost contestate, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației. Din același comunicat reiese că în urma contestaților nota a fost mărită în 4.432 de cazuri și micșorată în 1.140 de cazuri. Un detaliu esențial: statisticile oficiale consideră că o notă se modifică dacă diferența dintre nota inițială și cea obținută în urma contestației e mai mare de o jumătate de punct. Altfel spus, dacă în urma contestației nota obținută e 8,90, după ce la prima verificare a fost 8,45, elevul rămâne cu nota inițială, deși există o diferență de 45 de sutimi. Există și o excepție de la regulă: notele de peste 9.50 sunt amendate indiferent cât de mică este diferența dintre rezultatul inițial și cel obținut în urma contestației.
Partea interesantă abia acum urmează: am numărat și comparat notele rezultate în urma contestațiilor în cadrul a două județe, Satu Mare și Tulcea. Am ales aceste județe pentru că pe primul îl reprezint în Parlament, iar pe al doilea pentru comparație, dar acest exercițiu poate fi făcut în cazul oricărui alt județ, inclusiv pentru București, unde au fost 23.992 lucrări și 2.312 contestații (găsiți alăturat situația pe județe pusă la dispoziție de Ministerul Educației).
Ce am aflat? În cazul județului Satu Mare, din 216 contestații, doar în 16 cazuri a fost confirmată, la recorectare, nota inițială (7,4%). Iar în județul Tulcea au fost confirmate 10 note, din cele 127 contestate (7,87%).
Nu contează, în acest context, dacă în urma contestaÈ›iilor au fost mai multe măriri sau mai multe micÈ™orări de note. Important È™i îngrijorător, ba chiar de-a dreptul revoltător, este faptul că situaÈ›iile în care nota iniÈ›ială a fost confirmată la virgulă în urma contestaÈ›iei au fost extrem de rare – în jur de 7%. Abia în 7 cazuri din 100 putem spune că notele obÈ›inute sunt cele corecte! PriviÈ›i situaÈ›ia È™i aÈ™a: în 93% din cazuri, elevii de clasa a VIII-a, care au dat examenul de intrare în liceu, au fost notaÈ›i greÈ™it. 93%! Concluzia dramatică este că ierarhia rezultată în urma modernului sistem de evaluare naÈ›ională È™i repartizare electronică este eronată. Este un rateu incredibil al evaluării naÈ›ionale.
Câți părinți nu depun contestații sau nu-și cred copiii că poate merită o notă mai mare?
Un examen, o evaluare, ar trebui să îi ajute pe cei evaluați, copii de 14-15 ani în cazul analizat, să descopere ce e mai bun în ei. Să le ofere oportunități, nu să le traseze viitorul imediat și pe termen mediu în mod arbitrar. Este nevoie de o reformă radicală, chirurgicală, a sistemului de învățământ și a celui de evaluare. Există modele care funcționează eficient, nu trebuie inventată apa caldă. Copiii trebuie încurajați, trebuie atrași spre școală și acest lucru trebuie să înceapă cu câștigarea încrederii în corectitudinea evaluărilor, în justețea și folosul informațiilor primite.
Dramatic rateul evaluărilor naționale: în 93% din cazurile contestate ale elevilor de clasa a VIII-a au fost notați greșit.
Andreea Paul,
Deputat de Țara Oașului, Satu Mare